donderdag 27 december 2012

rondje Leiden met Marije


de lucht wordt donker, en we lopen snel weer langs de meelfabriek het Ankerpark in
En natuurlijk de Miss Blanche Virginia cigarettes uit de tijd dat iedereen rookte, ik heb nog een film van mijn vader uit mijn vroege kindertijd, iedereen rookt, achter de kinderwagen met sigaret in de auto, in het bos, en niet af en toe, nee de hele tijd, ik zie ze nooit zonder sigaret.
Ik herinner me de rookwolken nog die in de auto hingen, lekker met je kinderen op de achterbank. dat was heel gewoon.
de coöperatieve broodbakkerij in Jaren 30 letters.
over de Harlemmerstraat weer terug, over de Oude Rijn die we door een steegje kijkend zien een mooi oud bruggetje
we lopen door een steegje naar Haarlemmerstraat ter hoogte van de  Maare, waar ook weer een Kerk staat met een koepel.
mooi ijzer smeedwerk hoort er natuurlijk ook bij


de sleutels in het Leidse wapen
gebouwd in een tijd waarin men wel hield van beeldhouwwerk en tierelantijnen
je kan wel zien dat je in een grotere stad bent, aan het formaat van de gebouwen
in de Breestraat staat het oude raadhuis, nog steeds in gebruik als gemeentehuis
van onderen af lijkt hij wel regelrecht de hemel in te gaan, dat zal wel de bedoeling zijn van die hoge torens, een soort stairway to Heaven

we steken de Hooigracht over en gaan door een steegje, dan kom je achter de kerk
verderop, net als in Gouda en trouwens overal waar grachten zijn een half boven water uitstekende fiets
een van de muren van de meelfabriek is begroeid met klimop, bij de regenpijp hangt een nest waar je zomers niets van ziet, in de klimop speelden een groep meesjes, waar je hier niet veel van ziet.
mijn jongste dochter Marije was aan boord voor de kerstdagen, vanmorgen gingen we een rondje leiden doen, de zon scheen prachtig maar er was veel wind.

1 opmerking:

Vallypee zei

Mooi foto's weer, Carla! Ik vind het ook belangrijk naar de hemel te kijken. Je mis veel als je je ogen alleen op de grond of "at eye-level" houdt. Leiden is een mooie stad!