zondag 1 juli 2012

tweede dag hijswerk

Waar we inmiddels wel zijn achter gekomen, het transport gaat niet over Leiden, leek ons ook praktisch onmogelijk, maar over de Braassem en de Ringvaart. Ik begreep dat de Meerbrug (draaibrug in de Ringvaart) min of meer is verwijderd, blijkbaar was dat al langer het plan. Maar de Weteringbrug is ook maar 10.5m breed, die moet er zolang uit, ben benieuwd hoe men dat klaarspeelt.
maar eindelijk raakt hij het water, wij gaan terug naar de Anthonetta, morgen weer een dag.
je ziet hem bijna niet zakken, zo langzaam gaat het



daar hangt hij dan, nu moet hij zakken
de laatste bok is er onderuit!
hij vaart héél langzaam achteruit om beschadiging te voorkomen, knap werk hoor
de Broedertrouw trekt de duwbak met bokken er onderuit
dan wordt einedelijk het schip uit de bokken gehesen, 
en vandaag wéér een paar jongetjes, die rondhangen op een magistrale plek

 poppetjes met helmpjes op
overal zijn mannen bezig het lijkt soms net Playmobil
de huid van het schip is 10mm dik, en als je het schip aan de binnenkant bekijkt, kan je zien dat het qua constructie erg degelijk gebouwd is,
in de middag komen we weer terug het weer is typisch Hollands
we nemen even een eetpauze
dit bootje vaart rond met enorme fenders.
 hier weer een vliegtuigje
onderwijl verplaatst er van alles, wat er precies gebeurd en wat het precieze plan is, geen idee.
er zijn constant twee kleine vliegtuigjes die over de hele handel heenscheren
hij moet geleid worden in de speciaal aan de huid van het schip bevestigde klampen? of heet het anders?
de kabel achte zit al strak maar deze moet nog
die zit.
dit zijn de gewichten om de kranen tegenwicht te geven, ze zijn er van 5.000 en 10.000 kg
 leuk gezicht
dit vind ik zo´n ouderwets beeld, op oude foto´s uit Rotterdam zie je ook vaak jongetjes op de voorgrond
hier wordt gewacht, inmiddels is het 11.35, wij wachten ook

dan wordt het in de goede richting getrokken met een verbazingwekkend iel touwtje
enorme dingen moeten dat zijn, de handen van zo´n man passen net om een bout
de hele boel wordt met Harpen bevestigd
bovenop zo´n schip zijn het maar kleine mannetjes
 iemand moet natuurlijk de hijskabels vastmaken
zo kom je dus bovenop het schip, er gaan telkens twee mannen omhoog, vier totaal
er zijn veel mannen bezig en aan het wachten
er zwerven ook nog een paar sleepboten omheen voor allerlei hand en span diensten, de Tineke is een mooi oud slepertje

mooie hijskranen, daar heb ik zwak voor

het schip zit vastgelast aan de bokken dus het wordt er nu vanaf geslepen
hierachter ligt één van de hulpstukken de Orca I
nu moet alles weer van de bokken af en het water in
we zien dat de hele handel door de sluis is
de volgende dag vertrekken we om 10.45 weer richting sluis en hijsinstallatie



Geen opmerkingen: