dinsdag 15 mei 2012

baggeren in en rond de Mallegatsluis

op de terugweg naar de Anthonetta hoor ik luid gezang boven mijn hoofd, en zie een merel die de longen uit zijn lijf zingt, prachtig!
deze ijzeren platen liggen over het gras daar gaat de vrachtwagen overheen om de schade te beperken
een wat grotere grijper lijkt me ook wel handig, aan de overkant van het water zijn ze daarmee aan het baggeren, maar nogmaals, ik heb er geen verstand van.
als je op de brug staat kan je er bovenop kijken
de havendienst houd de boel in de gaten
 het hapt de bagger uit het water voor de sluis en als de bakken vol zijn gaat het geheel de sluis weer in waar de bakken worden leeggeschept door een wat grotere happer op de kade, die gooit het geheel in een vrachtwagen en die rijdt ermee weg. Wat omslachtig misschien.
Het lijkt me, maar ik heb er geen verstand van, dat je het ook meteen in grote duwbakken zou kunnen gooien en het dan over water vervoeren. veel minder handelingen en misschien wat sneller dan telkens de sluis in en uit en wachten tot de bakken weer leeg geschept zijn?
hoe zo'n ding heet weet ik niet zo gauw, maar het wordt de sluis uitgevaren met een buitenboordmotortje
in de sluis ligt een vlot met twee lege bakken en een machine met grijper
maar goed daar gaan we dus niet over zeuren, we zijn toch blij dát het gebeurt
je zou denken dat ze de Mallegatsluis baggeren net voor het seizoen begint.
toch vreemd dat dat gelijk valt,
en niet alleen het vaarseizoen, maar ook het baggerseizoen
het vaarseizoen is weer begonnen,


Geen opmerkingen: