zondag 19 december 2010

stapels eenden

 de eenden stapelden zich op, gingen op mijn tenen staan, zakten met zijn allen door het ijs, en dat voor misschien één hapje brood.
We hadden nog wat oud brood liggen, dus vooruit nog even de sneeuw en de winterse kou getrotseerd, onderweg vond ik nog een achteloos neergegooide plastic zak met brood, helaas niet netjes in hapklare bokken gesneden.
Maar toch maar meegenomen en opgevoerd, mijn vingers waren daarna wel bijna bevroren.
Op de voorgrond de vleugel van een meeuw

2 opmerkingen:

Unknown zei

brood is wel het slechtste wat je eenden in deze tijd van het jaar kunt geven. Als je een echte dierenvriend bent koop je in de betere dierenwinkels speciaal eenden(bij)voer.
Het spijsverteringssysteem van eenden en andere watervogels is niet geschikt voor brood e.d., het tast hun weerstand aan en is een aanslag op hun "water- en koudebestendigheid". Ze leven er aanmerkelijk korter door.

Carla Yvonne Noomen zei

hallo (welke, anonieme?)Jan
de eenden hier worden gevoerd door de hele wijk hierachter, niets aan te doen, ik doe het af en toe ook met een klein restje brood.
er zijn hier zoveel eenden (paar 100)daar kan ik geen voeding uit de dierenwinkel voor kopen.We kunnen ze natuurlijk ook laten verhongeren.Maar dat lijkt mij geen optie, in de natuur valt niets te vinden momenteel.