zaterdag 13 augustus 2011

Amsterdam Oosterdok

en als we dan ´s avonds zo liggen, dam maak ik nog een laatste foto
maar we liggen, vinden wij op de mooiste plek, en gaan van boord en naar het station om een krantje te kopen.
het is trouwens een prachtig ding, helemaal in de Owatrol of lijnolie.De mensen zijn aardig, het is geen museumhavenplek, maar we moeten evengoed aan de musuemhaven liggeld betalen? Vreemde lui die Amsterdammers 
we varen langs het hele zooitje museumschepen en hopen op een plek, de man op de spits heeft ons gezegd dat we, als we nergens terechtkunnen wel langszij mogen, maar je riskeert een boete. We hebben vanaf ´s morgens 8.00 gevaren en hebben niet veel zin om lang te zoeken en al helemaal niet om door te varen naar de Amstel waar een ligplaats ook niet zeker is.
We proberen de steiger bij de brug, maar dan begint de brugwachter te roepen uit het raam, Ik houd de hoorn van de marifoon uit de stuurhut en ja hoor, dan weet de man op de brug zowaar de marifoon te vinden, ze zijn wel heel vriendelijk, en kijken of ze een andere plaats kunnen vinden, maar Amsterdam ligt vol.
we varen met toestemming van brugwachter terug naar de "motorloze" spits en meren af.
we varen langs het Nemogebouw en langs een spits die daar ligt afgemeerd.
voor we het weten liggen we voor de spoorbrug waar wel onderdoor kunnen, te wachten op opening van de Oosterdok draaibrug. Hoe de marifoon hier werkt weet ik nog steeds niet ik kan oproepen wat ik wil, géén antwoord. Ik ben natuurlijk Rotterdam gewend, dat vind ik toch wel veel vriendelijker.
Dan mogen we de zuidersluis in, prettig want de andere twee sluizen liggen vol klein grut.Ik zie nog net kans een foto te maken van de stuurman aan boord van de enorme driemaster (waarvan ik niet eens de naam weet, zoiets als de Marefan Fonds, ik kan het op mijn foto´s niet goed lezen, wie weet het?)  hij zit erg hoog boven het water, ik denk wel een meter of vier.
dan zie ik, uit de zuidersluis en enorme driemaster komen, heb niet veel tijd helaas voor foto´s want ik moet aan de marifoon.de sluiswachter vraagt allerlei informatie en ons europanummer, ik meld dat we geen beroepsvaart zijn maar geef wel ons europanummer en hij zet ons in het systeem??
er liggen veel schepen.
Nog een kijkje op Durgerdam, jammer dat er geen zon is.
ik sta aan het stuurwiel en zie in de verte een luxe motor aankomen, op de kaart zie ik dat het de Ali B2 is, die komen we overal tegen. Dus ik ga foto´s maken we zijn bijna op het Buiten IJ en bij de Oranje sluizenen Aad  vaart verder.
we varen het Markermeer op, alles prima, beetje heiïg, maar foto´s op zo´n grote plas is niet zo makkelijk er staat weinig op behalve water en aan de horizon een nauwelijks zichtbaar bootje.
en dan zie ik over de sluisdeur in de verte het Markermeer
het gaat aardig snel, we zijn zo boven.
er zit een behoorlijke drempel, maar daar heb je geen last ven als je 5 m omhoog gaat.
ik sta op het voordek en Aad neemt de achtertros voor zijn rekening
bij de sluis ligt wel een aardige tweemaster.
en dan aan het eind van de Lage Vaart eerst een sluis met 1.30 verval, we gaan omhoog, en dan een sluis met ruim 5 m verval, en natuurlijk weer omhoog, de polder uit.
blijkbaar houden ze hier nogal van rood
met rode deuren
we komen bij een, op de kaart staat sluis, maar wij vonden het meer een stuw.
ze slapen er zelfs.
de hele polder zit ook vol met vissers, hele rijen.
mooi zo´n rijtje in de mist
elektriciteitsmasten en windmolens staan hier veel,
vanmorgen om 8.00 vertrokken, beetje mistig

Geen opmerkingen: