vrijdag 4 oktober 2013

Leidens ontzet


ik veeg de kastanjes op de roef bij elkaar, het is een aardig voorraadje geworden, daarna heb ik een paar in de grond gestopt, wie weet groeit er volgend jaar een Kastanjeboom, maar het zal wel te drassig zijn.
Pete dacht nog even te gaan zwemmen, maar inmiddels is het water 13 graden en hij bedenkt zich.

we liggen prima de wind is rustiger, kop aan kont.

we liggen al snel weer op ons plekje in de Balgerij, waar het stukken rustiger is dan het afgelopen weekend
Pete en Jill waren vanmorgen zenuwachtig maar na het oefenen in Leiden voelen ze zich een stuk beter
de Kaagssoos, zolas wij het vroeger noemden
een glooiend weiland met rode koeien
en achter de strekdam het Joppe
we passeren deze prachtige molen 

we varen over de Zijl, de zon laat het water schitteren
de Spanjaardsbrug, en verder krijgen we alleen de Zijlbrug nog, maar daar kunnen we onderdoor.
door de Schrijversbrug en de Sumatrabrug, waar we moeten wachten op eenlagsvarend vrachtschip.
onder de Schrijversbrug staat het silhouet van een ratje getekend

de Hooihandel volgt ons weer.
we passeren één van de kanonnen 
we maken ons klaar om te vertrekken, want na een uur of één mag er niets meer aan het Ankerpark afgemeerd liggen
maar ik vind een dichte AH, en ook de Aldi en deHoogvliet zijn dicht, het enige dat ik zie is mensen die witte brood en haring wegwerken, ik moet er niet aan denken, waar laten ze het, en dan 's morgens!!!
uiteindelijk vind ik een Deka die open is tot 12.00, even later ben ik weer op weg naar boord.
peter en Jill hebben net water getankt aan de overkant een goede oefening in afmeren.
peter en Julia vetrekken al vroeg, ik moet eerst nog naar AH voor boodschappen.
we moeten allemaal weg vandaag vanwege het vuurwerk, dat wordt afgestoken vanaf het Ankerpark. het is tenslotte Leidens ontzet. 
nadat we Jacques hadden weggebracht zijn we nog even gaan Buurtne bij Peter en Julia van de Anne Geer, die we kennen van jaren sloepenreünie.

Geen opmerkingen: