Nu is de machinekamer aan de beurt, geen idee wanneer daar voor het laatst iets aan gedaan is, maar dat moet minstens tientalle jaren geleden zijn.
Aad is achter de dagtank bezig, die we ook nog (gebroken) wit maken, dan wordt het wat lichter daar.
Je kan hier het luik zien waardoor men vroeger
vanuit de stuurhut binnendoor naar de machinekamer kon het is nu weggewerkt onder de vloer van de stuurhut.
We willen het in de toekomst weer in ere herstellen.
Voormalig vrachtschip uit 1929, volgens sommigen de mooiste luxe motor, zo noemen ze dit type schip dat de zeilvaart van Nederland om zeep heeft geholpen. dit blog wordt van onder naar boven geschreven, zo moet het ook gelezen worden.
maandag 29 mei 2006
zondag 21 mei 2006
tussen de dreigende regenbuien.
Vanmorgen lang in bed gebleven, we lagen nog wel even lekker.
De regen kletterde op ons roefdak.
Daarna hebben we de witte lijnen schoongemaakt en is Aad ze nog even in de witte verf gaan zetten, hangend vanaf het dek.
De regen kletterde op ons roefdak.
Daarna hebben we de witte lijnen schoongemaakt en is Aad ze nog even in de witte verf gaan zetten, hangend vanaf het dek.
het volgbootje "geteerd"
zaterdag eerst naar de markt geweest voor de boodschappen daarna tussen de buien door het bootje geteerd, helemaal zwart, leuker voor zo'n klein bootje dan al die kleurtjes. Bovendien zie je zo de klinknagels goed.
donderdag 18 mei 2006
ons mooie geklonken volgbootje
Ons volgbootje,
wel wat gebutst, doordat het achter het schip is meegesleept, vóór onze tijd.
we hebben het helemaal zwart geteerd, zonder witte randen zoals er op zaten.
Zo is het meer een oerbootje, veel mooier. De binnenkant moeten we nog doen waarschijnlijk wordt het ook helemaal matzwart
wel wat gebutst, doordat het achter het schip is meegesleept, vóór onze tijd.
we hebben het helemaal zwart geteerd, zonder witte randen zoals er op zaten.
Zo is het meer een oerbootje, veel mooier. De binnenkant moeten we nog doen waarschijnlijk wordt het ook helemaal matzwart
het water in en er weer uit
vanmorgen om 8 uur het water weer in en er weer uit, iets naar achteren, zodat we konden teren waar eerst de karren onder het schip lagen
Van links naar rechts: Bertus, de hellingbaas, André de havenmeester, Pim & Ben ook werkzaam bij het havenmuseum
Van links naar rechts: Bertus, de hellingbaas, André de havenmeester, Pim & Ben ook werkzaam bij het havenmuseum
Marije & annodes
Woensdag kregen we hulp, Marije mijn dochter uit Utrecht kwam een dag helpen, dat kwam goed uit, maar het hield wel wat lui van hun werk.
Aad moest eerst de oude annodes van de huid slijpen, die hadden hun werk duidelijk gedaan
De nieuwe annodes werden er door Frits opgelast.
Hier op de voorgrond van de foto
dinsdag 16 mei 2006
de helling bij avond
Kan het nog mooier?
Ik besef steeds meer hoe wij boffen, wie woont er zo?
.
Een van de bijzondere dingen van het wonen op een schip:
in je eigen bed wakker worden op een totaal andere plek,
met een heel ander uitzicht.
Ook de kat gaat, als we gevaren hebben, even naar de stuurhut om nieuwsgierig het nieuwe uitzicht op zich te laten inwerken
Ik besef steeds meer hoe wij boffen, wie woont er zo?
.
Een van de bijzondere dingen van het wonen op een schip:
in je eigen bed wakker worden op een totaal andere plek,
met een heel ander uitzicht.
Ook de kat gaat, als we gevaren hebben, even naar de stuurhut om nieuwsgierig het nieuwe uitzicht op zich te laten inwerken
de was
Wie krijgt de kans de was op te hangen zo decoratief voor "hét witte huis"
ik ontkwam er niet aan de natte was zat al anderhalve dag in de wasmand!
ik ontkwam er niet aan de natte was zat al anderhalve dag in de wasmand!
Vuil
Zo kan je zien waar het vuil blijft!
Het is wel kamperen, 's nachts op een puts plassen de oudste die we hebben en er 's morgens achter komen dat het ding lekt, het badmatje waar hij op stond, gelukkig ook een oud ding, hebben we dus ook maar weggegooid. Verder wassen we nauwelijks af, maar als we het doen dan in een bakje dat ik dan leeg in de Oude Haven, na eerst van boord te klimmen via de loopbrug, dan verder naar beneden de helling af via nog een paar scheve trapjes.
Maar de sfeer is prima, er komen regelmatig wat mannen langs die het beter weten, en ik probeer tussendoor ook nog wat kilo's kwijt te raken, moet toch lukken met al dat geklim. Nu zitten we in het ruim, hebben net een vegetarische loempia op en zijn gelukkig niet zo afgepeigerd als gisteren. We hadden zondag het schip helemaal buitenom gewassen, maar na het schoonspuiten gister zag het dek van de Anthonetta er net zo uit als Aad op de foto, dus moesten we weer buitenom wassen. Ik dacht dat spoelen we er even af, maar het was een soort vette klei die we er zelfs met behulp van een bezem niet af kregen.
Dus als we volgende week terug zijn in het Haringvliet, zullen we met zeep aan de slag moeten. We kunnen gelukkig wel douchen aan boord, maar alleen 's avonds, want dan is het onderwaterschip 's morgens weer droog dan kunnen we weer teren. Dat doen we in totaal drie keer. Donderdag gaan we weer het water in en dan schuiven we een meter naar voren, daarna de helling weer op en als alles weer droog is vooral de plekken die we nog niet gehad hebben (waar de karren zaten) nog drie keer. Dan hoop ik nog tijd over te hebben om ons volgbootje in het weekend nog even onder handen te nemen, dat moet een peuleschil zijn.
Het is wel kamperen, 's nachts op een puts plassen de oudste die we hebben en er 's morgens achter komen dat het ding lekt, het badmatje waar hij op stond, gelukkig ook een oud ding, hebben we dus ook maar weggegooid. Verder wassen we nauwelijks af, maar als we het doen dan in een bakje dat ik dan leeg in de Oude Haven, na eerst van boord te klimmen via de loopbrug, dan verder naar beneden de helling af via nog een paar scheve trapjes.
Maar de sfeer is prima, er komen regelmatig wat mannen langs die het beter weten, en ik probeer tussendoor ook nog wat kilo's kwijt te raken, moet toch lukken met al dat geklim. Nu zitten we in het ruim, hebben net een vegetarische loempia op en zijn gelukkig niet zo afgepeigerd als gisteren. We hadden zondag het schip helemaal buitenom gewassen, maar na het schoonspuiten gister zag het dek van de Anthonetta er net zo uit als Aad op de foto, dus moesten we weer buitenom wassen. Ik dacht dat spoelen we er even af, maar het was een soort vette klei die we er zelfs met behulp van een bezem niet af kregen.
Dus als we volgende week terug zijn in het Haringvliet, zullen we met zeep aan de slag moeten. We kunnen gelukkig wel douchen aan boord, maar alleen 's avonds, want dan is het onderwaterschip 's morgens weer droog dan kunnen we weer teren. Dat doen we in totaal drie keer. Donderdag gaan we weer het water in en dan schuiven we een meter naar voren, daarna de helling weer op en als alles weer droog is vooral de plekken die we nog niet gehad hebben (waar de karren zaten) nog drie keer. Dan hoop ik nog tijd over te hebben om ons volgbootje in het weekend nog even onder handen te nemen, dat moet een peuleschil zijn.
hijskraan
De loopbrug werd aan boord gehesen,
zodat we we weer aan wal kunnen
daarna moet het onderwaterschip met een
hogedrukspuit worden schoongespoten.
Dat kleine gele mannetje is Aad,
hiermee bezig.
zodat we we weer aan wal kunnen
daarna moet het onderwaterschip met een
hogedrukspuit worden schoongespoten.
Dat kleine gele mannetje is Aad,
hiermee bezig.
naar de helling
Gisteren met de Anthonetta naar de helling, We moesten met hoog water de helling op dus rond 7.00 uur.
9.00 uur gingen we door de brug, na wat heen en weer gesteggel met de brugwachter, die de brug niet eerder wilde openen, terwijl ik er de week ervoor over had gebeld en mij was verzekerd dat we er niet tussen 7 & 9 door konden maar wel voor 7.00 uur.
Nou ja, geluukig stonden ze op de helling klaar en we waren gelukkig nog net op tijd.
We hadden een aantal man aan boord Kees-Jan aan het stuurwiel, dat vonden we zelf nog wat griezelig. Jacco bij de trossen en Koos van de Luxor voer ook nog mee.
9.00 uur gingen we door de brug, na wat heen en weer gesteggel met de brugwachter, die de brug niet eerder wilde openen, terwijl ik er de week ervoor over had gebeld en mij was verzekerd dat we er niet tussen 7 & 9 door konden maar wel voor 7.00 uur.
Nou ja, geluukig stonden ze op de helling klaar en we waren gelukkig nog net op tijd.
We hadden een aantal man aan boord Kees-Jan aan het stuurwiel, dat vonden we zelf nog wat griezelig. Jacco bij de trossen en Koos van de Luxor voer ook nog mee.
maandag 15 mei 2006
De Onderneming
Tot slot zien we Eric & Moniek langszeilen met de Onderneming, een prachtige Hasselter aak.
Het is wat heiig, dat zorgt voor extra sfeer.
Het is wat heiig, dat zorgt voor extra sfeer.
Langszij
En dan in Herllevoetsluis achter de de Nova Cura,
waar we later door de dienstdoende havenmeester weer werden weggstuurd omdat er een groot passagiersschip moest liggen.
De hele boel verhaald en langszij, ook gezellig
Haringvliet
Na het Spui het "grote" Haringvliet, een beetje raar idee om van het Haringvliet naar het Haringvliet te varen in een uur of 6.
Prachtige lichtval op het water langs de bolders
Prachtige lichtval op het water langs de bolders
zondag 14 mei 2006
het Spui
Hier zie je op de voorgrond het gangboord van de Anthonetta en voor ons gaat de Nova Cura stuurboord uit het Spui op.
Naar Hellevoetsluis
Met pasen zijn we naar Hellevoetsluis gevaren, voor ons uit voeren onze vrienden Colin & Daniëlle
met de Nova Cura, een veel grotere Luxe Motor, die bij ons in het Haringvliet ligt.,
Een uurtje eerder waren Erik & Moniek met hun Hasselteraak de Onderneming vertrokken vanuit Delfshaven.
Op deze foto's varen we op de oude Maas, met veel oplopers en ook veel tegemoetkomend verkeer.
Hoge golven dus
Abonneren op:
Posts (Atom)